Vanliga frågor
Här har vi samlat de vanligaste frågorna som kommer in till vår kundtjänst. Om du inte hittar det du söker här, tveka inte att kontakta oss!
Här har vi samlat de vanligaste frågorna som kommer in till vår kundtjänst. Om du inte hittar det du söker här, tveka inte att kontakta oss!
När har jag pengarna på mitt konto?
Ditt lån betalas ut under våra ordinarie öppettider, men det går naturligtvis bra att ansöka dygnet runt. Du får alltid lånebesked direkt oavsett vilken tid du ansöker.
Vi kan tyvärr inte ge en exakt tidpunkt för när pengarna finns på just ditt konto. Detta beror på att din bank kan ta olika lång tid på sig att föra över pengarna till dig. Vanligast är att de kommer inom några timmar, men ibland är det först på morgonen dagen efter.
Hur vet jag att pengarna har betalats ut?
Vi skickar alltid ett SMS när ditt lån är utbetalt. Du kan följa behandlingen av din ansökan genom att logga in på Mina sidor.
Vi kan tyvärr inte ge en exakt tidpunkt för när pengarna finns på just ditt konto. Detta beror på att din bank kan ta olika lång tid på sig att föra över pengarna till dig. Vanligast är att pengarna kommer inom några timmar, men ibland är det på morgonen dagen efter eller på måndagen efter helgen.
Bankerna gör bara överföringar på så kallade "bankdagar", när det inte är helg eller helgdagar. Om dagen efter att vi betalar ut inte är en bankdag, kan det därför dröja tills bankerna har öppet igen.
Det tar normalt ett par dagar från det att du har betalat tillbaka lånet tills vi har registrerat betalningen. Kontakta kundtjänst om du är osäker beträffande din återbetalning eller logga in på Mina sidor.
Varför har jag fått avslag trots att jag inte har några betalningsanmärkningar?
Det kan hända att vi avslår en låneansökan vid låg kreditvärdighet. Vi använder oss av kreditmodeller där många olika faktorer spelar in. Såsom underskott av kapital, tidigare förfrågningar, inkomst, boendekostnad, civilstånd mm.
Hur meddelar jag om nytt telefonnummer eller e-postadress?
Du kan när som helst uppdatera dina kontaktuppgifter för dina pågående lån genom att logga in på Mina sidor och gå in på Profil.
Kan jag låna med betalningsanmärkning?
Vi tycker det är viktigt att titta på hur framtiden kommer att se ut, snarare än hur det har varit. Har du fått en betalningsanmärkning behöver det automatiskt inte betyda att du inte kan låna av oss. Det viktiga är att betalningsanmärkningen inte är av ”fel” typ. Te x är en anmärkning på obetald TV-licens eller parkering bättre än te x snabblån eller böter. Du får däremot inte ha pågående skuldsaldo hos Kronofogden.
Vilken inkomst behöver jag för att låna?
Rekomendation för lån på 1 000-4 000 kr:
För att ansöka om lån från 1 000 kr till 4 000 kr krävs en deklarerad årsinkomst om 50 000-100 000 kr
Rekomendation för lån på 6 000-10 000 kr:
För att ansöka om lån från 6 000 kr till 10 000 kr krävs en deklarerad årsinkomst om 100 000-150 000 kr
Rekomendation för lån på 11 000-20 000 kr:
För att ansöka om lån från 11 000 kr till 20 000 kr krävs en deklarerad årsinkomst om lägst 150 000kr
Samtidigt som gränserna för den taxerade årsinkomsten måste uppfyllas måste även kreditprövningen och KALP visa positiva resultat för att få låna det belopp man ansökt om. Observera att detta endast är en rekommendation.
Hur mycket har jag kvar att betala?
Om du loggar in på Mina sidor och går till Mina lån kan du se dina enskilda lån och ditt skuldsaldo för dessa.
Varför får jag påminnelse på en faktura jag redan betalat?
Du har ansvar för att din faktura är oss tillhanda på förfallodatumet. Eftersom det tar en dag för bankerna att genomföra en överföring, går det inte att betala dagen innan eller samma dag.
Om du hunnit betala fakturan så att pengarna har varit hos oss innan förfallodagen, kan du bortse från påminnelsen.
Har du däremot betalat efter fakturans förfallodatum är du skyldig att betala påminnelseavgiften och förseningsavgiften.
Vi skickar ingen faktura till e-postadress eller fysisk adress.
Du kan se betaluppgifterna för fakturan genom att logga in på Mina Sidor.
Hur vet jag att min faktura är betald?
Så fort vi har registrerat din betalning på hela fakturabeloppet skickar vi en bekräftelse via SMS. Du kan logga in på Mina sidor för att se om vi hunnit registrera din betalning.
Vad händer om jag inte betalar fakturan?
Om du inte betalar fakturan i tid så att vi har din betalning tillhanda hos oss får du en påminnelsefaktura. Denna ersätter din tidigare faktura tillsammans med en påminnelseavgift på 60 kr och en förseningsavgift.
Om du inte betalar påminnelsefakturan omgående riskerar du att lämnas vidare till Inkasso. Om inte heller detta betalas lämnas ärendet vidare till Kronofogdemyndigheten.
Var hittar jag betalningsuppgifterna?
Bankgiro, OCR, summa att betala, förfallodag och annan nödvändig information hittar du på din faktura, eller genom att logga in på Mina sidor och gå till Fakturor.
Hur spärrar jag mitt personnummer för nya lån?
Du kan spärra ditt personnummer för framtida ansökningar genom att logga in på Mina sidor via mobilt BankID.
Hur loggar jag in på Mina sidor?
För att logga in på Mina sidor, behöver du använda mobilt BankID. Skriv bara in ditt personnummer och öppna appen på din telefon, så kan du legitimera dig.